Dag 10, Rieteilanden

24 september 2015 - Cusco, Peru

Hola!

Afgelopen nacht heeft het hier goed gestormd en geonweerd. Vandaag zijn we naar de rieteilanden geweest met Mark en Iris. Op de planning stond een bezoek aan twee eilanden, namelijk Uros en Taquile.
Het eerste eiland, Uros, was ongeveer een uur varen. Dit zijn de zogenoemde rieteilanden. Tijdens het bezoek werd de geschiedenis verteld hoe deze mensen hier terecht zijn gekomen. Ze kwamen oorspronkelijk uit het Caribisch gebied, maar er was hier daar een stam, kannibalen, die hen doodden en opaten. Ze zijn toen eerst gevlucht naar de Amazone, maar hier konden ze niet overleven. Zo zijn ze uiteindelijk via de Andes bij het Titicacameer uitgekomen. Aangezien andere stammen hier niet blij mee waren, zijn ze het meer op gevlucht. Er werd verder verteld hoe de eilanden gemaakt werden. Verder leven ze van het toerisme en visserij. De huidige generatie vertrekt allemaal naar het vasteland, waardoor in de toekomst de eilanden er echt alleen nog zullen zijn voor het toerisme. Daarna hadden we de tijd rond te lopen op het eiland. Het is toch wel apart om te zien hoe deze mensen leven/leefden. De motorbootjes lagen namelijk ook gewoon achter de huizen haha.
Na dit bezoek vaarden we nog dik anderhalf uur door naar Taquile. Dit is wel een echt eiland, wat 5 bij 2 km is. We moesten eerst 160 meter omhoog lopen, wat uiteraard een eitje was na de colca canyon. Eenmaal boven was er een pleintje en een prachtig uitzicht over het Titicacameer. We hebben maar een klein gedeelte van het eiland gezien, omdat we de dagtocht deden. Na 20 minuten gingen we lunchen en naar beneden, om direct terug te gaan naar Puno, omdat er slecht weer was opgegeven in de namiddag.
Eenmaal terug bij de haven, besloten we terug te lopen, omdat het hostel zo dichtbij lag. We stopten onderweg bij een winkeltje om nog wat voorraad water en koeken in te slaan, toen het plots los ging met hagel en onweer. Na even gewacht te hebben, besloten we het laatste stukje te sprinten. Ondertussen waren de straten eerder rivieren geworden.
's Avonds hebben we nog een hapje bij hetzelfde restaurant als gisteren. We bestellen hier vers geperst vruchtensap voor 8 soles. We dachten een glas te krijgen, maar kregen gewoon een glas met een karafje. Uiteindelijk kregen we voor die prijs gewoon 3 grote glazen versgeperste vruchtensap. Al met al weer heerlijk gegeten!

Morgen met de bus naar Cusco, onze een na laatste bestemming alweer, alleen hebben we daar anderhalve week en er is genoeg te doen

Adios!

1. Daddy:
    24 september 2015
    Gelukkig dat jullie met de onweer van het water af waren, idd leuk om te weten van die bewoners.e
    'N het uitzicht op die berg zal heelooi geweest zijn,en niet treuren jullie zijn nog nieteens over de helft , genieten jullie nog maar even,hebben jullie wel verdiend
  2. Melanie:
    Xxx
  3. Jannie:
    24 september 2015
    Wat een geweldige verhalen ,jullie hebben veel te vertellen als je thuis komt.Maar voorlopig nog maar veel genieten.Gr Jannie